"Вчіться та читайте.
Читайте книги серйозні.
Життя зробить все інше"

Федір Достоєвський

понедельник, 14 декабря 2015 г.

Березівська централізована бібліотечна система




К О Н Ц Е П Ц І Я


розвитку та підвищення ефективності роботи бібліотек Березівського району
(на 2016-2020 роки)





Березівка - 2015


І. Вступ

            Бібліотеки є частиною національної інформаційної системи України, вони забезпечують доступ до знань та інформації для всіх громадян, беруть участь в економічному, соціальному й культурному розвитку своїх територій, підтримують етнічну, культурну, мовну і релігійну різноманітність, культурне самовизначення і самобутність. Завдяки своїй доступності бібліотеки мають стратегічну можливість удосконалювати якість і демократичні засади життя громадян, активізувати суспільне життя місцевих громад.
            В останнє десятиріччя на різноманітних конференціях, форумах, професійних нарадах бібліотекарів ведеться активний діалог про побудову в Україні інформаційного суспільства, суспільства знань. Україна належить до числа країн, які знаходяться на початкових етапах його формування. Серед базових передумов формування інформаційного суспільства, суспільства знань: широкий доступ до інформації без будь-яких обмежень, нарощення інформаційного та інтелектуального потенціалу. Бібліотеки покликані допомагати громадянам користуватися перевагами інформаційного суспільства, реалізуючи їх право на доступ до інформації і знань, забезпечувати можливості для комунікації всередині місцевих співтовариств і між ними незалежно від їх масштабу. Пріоритетне значення для них має забезпечення доступу до локальних інформаційних ресурсів, формування інформаційної культури громадян, сприяння ліквідації в суспільстві інформаційного нерівності.
            Одночасно бібліотеки виконують місію просвіти, збереження культурної спадщини, несуть серйозну відповідальність відносно читання, підтримуючи і розвиваючи читацьку культуру. Вони покликані внести свій внесок у створення та зберігання цифрової інформації, що відноситься до публічного надбання в сфері освіти, науки і культури, збереження культурної спадщини людства.
            Збереження і примноження традицій бібліотек як центрів місцевої культури має підкріплюватися їх включенням в більш широке інформаційне коло і культурний простір. Саме бібліотеки повинні стати ключовою ланкою у створенні єдиного інформаційно-бібліотечного простору України, у встановленні прямих інформаційних зв'язків регіонів нашої держави із зарубіжними країнами.
            Нам необхідно об’єднатися навколо вирішення питань фінансування бібліотечних установ, доступності інформації і ресурсів, розвитку бібліотечного сервісу, розробки та впровадження державної підтримки сільської бібліотеки. Тільки разом ми можемо довести суспільству, що українська бібліотека - символ демократії і скарбниця духовності, яка є доступною для кожної людини в найвіддаленішому місці країни.
            Серед причин, які стримують респондентів відвідувати бібліотеку, є відсутність нової літератури, холод у приміщенні, брак часу для читання, „не цікавлять книги”, слабка матеріально-технічна база бібліотек.
            На сучасному етапі модель сільської бібліотеки, побудована ще в минулому тисячолітті і регламентована старими нормативами, потребує змін і розвитку. Організація роботи бібліотеки має будуватися відповідно до запитів громади і управлятися нею через бібліотечні ради та систематичні звіти бібліотеки перед громадою про проведену роботу. В основі оцінки якості діяльності сільських бібліотек має бути суспільна думка, а отже робота будуватися відповідно до запитів громади.
             Прикладом організації такої роботи є бібліотеки Данії. Їх девіз «Бібліотека повинна бути цікава для суспільства завжди». Датські діти починають відвідувати бібліотеку одразу, як тільки навчаються ходити. Для них в публічних бібліотеках створюються комфортні умови – куточки та кімнати, обладнані всім необхідним для інтелектуального розвитку та самовдосконалення: спеціальні дитячі стелажі, столи, стільці, м’які куточки. Зібрано багато різноманітної дитячої літератури, фонд фільмів на DVD, музичних творів на дисках, іграшки, і, що головне, дитячі комп'ютерні читальні зали з Інтернетом. Політика держави спрямована на надання соціальних послуг через бібліотечні заклади.
             Бібліотеки виступають центрами інформації, в кожній з них організовано доступ до електронних каталогів та загальнодержавних баз даних з різноманітних аспектів життєдіяльності людини. Вивчаються проблеми громади з метою пошуку можливостей задоволення потреб.
            Так в одній з сільських бібліотек люди похилого віку виявили бажання навчитися працювати на комп’ютерній техніці, користовуватися Інтернетом та мобільним телефоном. Таку ініціативу було підтримано громадською організацією людей похилого віку та місцевою громадою. Навчання проводив тренер, який щотижня приїздив в село. Завдяки хорошій рекламі цю ідею підтримали громади в інших населених пунктах острова Борнгольма. Бібліотеки тут фінансуються за рахунок державного та місцевого бюджетів - в основному на придбання інформаційних ресурсів. За умови підтримки громадою проектів бібліотек залучаються додаткові кошти на розвиток матеріально-технічної бази установ, комп’ютеризацію бібліотечних процесів. Громадою визначається зручний режим роботи бібліотеки. Для продовження робочого часу при наявності одного штатного працівника запрошуються волонтери з активу бібліотеки. В Данії, звісно, для розвитку бібліотечної галузі, придбання літератури також необхідне збільшення коштів. Та з метою забезпечення необхідною літературою кожного мешканця в країні працює державна програма книгообміну. Вибрана читачем бібліотеки в Зведеному електронному каталозі книга може бути доставлена протягом 3-х днів в найбільш віддалений населений пункт.
            В Польщі діє програма „e-buc” – електронний автобус, який оснащений 4 ноутбуками, виходом в Інтернет. Це забезпечує доступ до інформації жителів віддалених населених пунктів, оволодіння ними комп’ютерною грамотністю. Як в Данії, так і в Польщі основою організації роботи в нових умовах є систематичне навчання бібліотечних працівників через підготовку тренерів для бібліотек різного рівня, що й забезпечує динамічний розвиток бібліотек, надання якісних послуг населенню.
           
            Метою створення даної Концепції є визначення магістрального напрямку розвитку бібліотечної справи на тривалий період.
            Ця Концепція містить обґрунтовані цілі, завдання та напрями розвитку бібліотечної справи на період до 2020 року.
            Бібліотеки в цій концепції розглядаються як соціальний інститут, який підтримує і пропагує ідеї демократії, який просуває державні реформи, активно впливає на процеси науки, освіти, соціального розвитку, економіки, культури. Послуги, що надаються бібліотеками громадянам України, є одним з чинників підтримки державної соціально – економічної політики, сприяють культурному розвитку громадян, забезпечують вихід України в загальносвітовий інформаційний простір.
Законодавчу і нормативну базу бібліотечної справи в Україні складають:
Закони України
1.       Про бібліотеки і бібліотечну справу (зі змінами й доповненнями) (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1995, № 7, ст.45)
2.      Про культуру (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2011, № 24, ст.168)
3.      Про інформацію: Закон вводиться в дію постановою Верховної Ради України № 2657-ХП від 2.10.92 р. (Витяг)
4.      Про авторське право і суміжні права: Закон вводиться в дію постановою Верховної Ради України № 3793-12 від 23.12.93 р. (Витяг)
5.      Про обов'язковий примірник документів Закон вводиться в дію постановою Верховної Ради України № 595-ХІУ від 09.04.99 р.
6.      Про вивезення, ввезення та повернення культурних цінностей Закон прийнятий постановою Верховної Ради України № 1068-ХІУ від 21.09.99 р. (Витяг)

Постанови Кабінету Міністрів України
1.       Про підвищення заробітної плати працівникам бібліотек  (Із змінами, внесеними згідно з постановою КМ N 89 (89-2014-п) від 25.03.2014)
2.      Про затвердження Порядку виплати доплати за вислугу років працівникам державних і комунальних бібліотек - Кабінет Міністрів України | постанова | від 22 січня 2005 | № 84 |
3.      Положення про державний реєстр національного культурного надбання| Кабінет Міністрів України | постановa | від 12.08.92 р. № 466 | Київ
4.      Мінімальні соціальні нормативи забезпечення населення публічними бібліотеками в Україні - затверджено постановою Кабінету Міністрів України № 510 від 30.05.97 р.
5.      Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами культури, заснованими на державній та комунальній формі власності (Із змінами, внесеними згідно з постановою КМ N 1131 (1131-2012-п) від 05.12.2012)
Накази
1.       Про затвердження Типових норм часу на основні процеси бібліотечної роботи | Міністерство культури і туризму України | наказ №1631/0/16-08  від 29.12.08
2.      Про затвердження Положення про проведення атестації працівників підприємств, установ, організацій та закладів галузі культури | Міністерство культури і туризму України | наказ 16.07.2007 N 44 / Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства культури і туризму N 9 ( z0233-08 ) від 03.03.2008
3.      Про затвердження форм звітності №6-НК "Звіт про діяльність державних, публічних бібліотек, централізованих бібліотечних систем (ЦБС), що віднесені до сфери управління Міністерства культури і туризму України", №80-а-рвк "Зведена звітність державних публічних та інших бібліотек" та Інструкцій щодо їх заповнення | Міністерство культури і туризму України | наказ 19.12.2007 № 1385/14652
4.      Про впорядкування умов оплати праці працівників культури на основі Єдиної тарифної сітки - Міністерство культури і туризму України | наказ | 18.10.2005 № 745
5.      Положення про систему депозитарного зберігання Бібліотечних фондів України - Міністерство культури і мистецтв України | наказ | № 570 від 02.12.96р.
6.      Типові правила користування бібліотеками в Україні - Міністерство культури і мистецтв України | наказ | № 275 від 05.05.99 р.
7.      Положення про краєзнавчу роботу бібліотек системи міністерства культури і мистецтв України - Міністерство культури і мистецтв України | наказ | № 314 від 11.06.96 р.
8.     Про затвердження Положення про Всеукраїнський конкурс бібліотечних ідей | Міністерство культури і туризму України | наказ 07.02.2007 № 3Конституція України, яка визначає права громадян на вільний доступ до інформації, культурних цінностей і користування установами культури; профільні закони «Про бібліотечну справу», «Про обов'язковий примірник документів», нормативно-правові акти з питань бібліотечної справи, стандарти і нормативи в галузі бібліотечної справи, що визначають правові основи діяльності бібліотек в Україні.
            Бібліотечна справа є важливою складовою інформаційної, освітньої та культурної сфери життєдіяльності суспільства, що охоплює наукові, організаційні, правові, технологічні, економічні та інші питання, пов'язані з накопиченням, обліком, зберіганням та використанням документних інформаційних ресурсів на різних носіях.
            Усі публічні бібліотеки є бюджетними організаціями та утримуються за рахунок коштів державного або відповідних місцевих бюджетів. Матеріально-технічна база публічних бібліотек характеризується як така, що потребує надання підтримки.
            Протягом тривалого часу не ведеться будівництво сучасних приміщень для бібліотек, не виробляється спеціалізоване технологічне обладнання, спеціальні матеріали для забезпечення збереження документів (реставрації, консервації документів тощо).
            Бібліотечні фонди є важливим культурним, науковим, освітнім та інформаційним надбанням країни, спрямованим на задоволення читацького попиту, реалізацію прав громадян на доступ до інформації. Проте на сьогодні гостро стоїть проблема оновлення бібліотечних фондів бібліотек, оскільки понад 70 відсотків у них - видання 60-80 років XX століття, які не користуються попитом читачів. Однією з причин такого стану є різке зменшення нових надходжень до бібліотек.
            Прослідковується тенденція збільшення частки надходжень українською мовою. Це досягається завдяки реалізації Державної програми розвитку та функціонування української мови.
           
II. Стратегічні цілі та завдання.
            Пріоритетними стратегічними цілями повинні стати: створення системи інформаційно-бібліотечного обслуговування населення, що забезпечує конституційні права громадян на вільний доступ до інформації, залучення до цінностей української та світової культури, практичних і фундаментальних знань, а також збереження національної культурної спадщини, що зберігається в бібліотеках.
            Бібліотеки України, які виконують найважливіші соціальні та комунікативні функції в якості одного з базових елементів культурної, освітньої та інформаційної інфраструктури країни, гарантують гідний внесок в економічний розвиток держави, при цьому цілі та завдання розвитку бібліотечної справи в умовах реформування соціально економічної сфери України повинні бути адекватні змінам що відбувається у міжнародному співтоваристві.
            Для досягнення стратегічних цілей цього ефективного розвитку бібліотек  життєво важливо вирішити наступні завдання:
-  прискорення реформування бібліотечної справи в руслі сучасних загальносвітових тенденцій;
-  розвиток матеріально-технічної бази бібліотек, реконструкцію приміщень і будівель, забезпечення їх сучасним обладнанням;
-  впровадження новітніх технологій, в тому числі інформаційно-комунікаційних, розвиток корпоративних систем;
-  збереження бібліотечних фондів як частини вітчизняного та світового культурного надбання;
-  формування інформаційної культури суспільства, стійкого інтересу до читання, української мови, вітчизняної історії та культури.

ІІІ. Напрями розвитку бібліотечної справи
                Напрями розвитку бібліотечної справи в Березівському районі до 2020 р. повинні відповідати поставленим цілям і завданням і включати в себе:
1) Формування базової мережі бібліотек:
- визначення та збереження базової мережі бібліотек у районі згідно з Законом України «Про культуру», «Порядком формування базової мережі закладів культури», затвердженим Постановою КМУ від 24.10.2012 р. № 984;
- створення сучасних модельних бібліотек у сільській місцевості
2)  Прискорення темпів інформатизації бібліотек:
участь у державних програмах «Автоматизації публічних бібліотек» з метою забезпечення доступу бібліотек, у т. ч. сільських, до Інтернету, оснащення їх комп'ютерною технікою, програмним забезпеченням та телекомунікаційним обладнанням;
-  створення інноваційних продуктів (електронних каталогів, повнотекстових баз даних, бібліотечних веб-сайтів);
-  впровадження сучасних сервісних послуг (віртуальної довідки, електронного замовлення, електронної доставки документів, скайп-консультування);
-  проведення роботи по перепідготовці персоналу бібліотеки та навчання користувачів бібліотек роботі з інформаційними ресурсами бібліотеки.
3) Співпраця:
- кооординаційна робота з організаціями та устрановами району
4)  Підвищення якості комплектування бібліотечних фондів:
При комплектуванні важливо скоординувати дії бібліотек, які обслуговують одні і ті ж категорії користувачів та забезпечити:
- врахування інтересів і запитів людей з особливими потребами (книги з великим шрифтом, аудіозаписи, відеозаписи, CD-ROM тощо).
- здійснення систематичного моніторингу книжкового ринку.
5)  Збереження бібліотечних фондів:
- забезпечення повноцінного захисту усіх цінних бібліотечних документів;
-  облік книжкових пам’яток України.
- забезпечення безпеки бібліотек і бібліотечних фондів; впровадження сучасних засобів протипожежного захисту, проведення профілактичних заходів.
- організація централізованого зберігання електронних документів та інформаційних ресурсів;
6) Зміцнення матеріально-технічної бази бібліотек:
-  проведення ремонтів і реконструкцій будівель і приміщень бібліотек, що перебувають в аварійному стані і потребують капітального ремонту.
- зобов'язання керівників, що мають в своєму підпорядкуванні бібліотечні заклади, забезпечити їх утримання у належному стані шляхом своєчасного проведення ремонтних робіт, підтримки в робочому стані систем опалення, електропостачання, зв'язку, встановлення систем охоронної та протипожежної сигналізації, автоматизованих систем пожежогасіння; оснащення бібліотек меблями та технічними засобами;
- визначення на перспективу шляхів вирішення питання щодо державного замовлення на проектування та виробництво спеціалізованих автотранспортних засобів, для облаштування «мобільних бібліотек на колесах» (бібліобусів), оснащення їх сучасним комп'ютерним, копіювально-розмножувальним, мультимедійним обладнанням, Інтернет-зв'язком, добірками нових книг і періодичних видань для організації обслуговування мешканців віддалених малих сільських (селищних) населених пунктів;
- забезпечення бібліотек сучасним обладнанням для зберігання і використання фондів, каталогів, здійснення їх функцій, а також безпечного і комфортного перебування користувачів.
7)  Забезпечення бібліотек кваліфікованим персоналом
- впровадження нових моделей і форматів професійного розвитку працівників бібліотек, включаючи дистанційне навчання, модульну систему підвищення кваліфікації;
- підвищення іміджу професії, формування системи кадрового резерву в бібліотеках;
- забезпечення позитивної мотивації колективу до змін та заохочення до творчих починань.
ІV.  Ризики
Ризики, до яких приведе відмова від реалізації Концепції розвитку бібліотечної справи на період до 2020 року:
• Безповоротна втрата культурної спадщини (книжкових пам ’ яток).
• Безповоротний цифровий розрив зі світовим співтовариством, у першу чергу, в галузі науки.
• Зниження рівня освіти.
• Посилення люмпенізації і криміналізації населення.
• Руйнування системи бібліотечно-інформаційного обслуговування при збереженні окремих бібліотек в країні.
            Реалізація Концепції повинна здійснюватись державними, обласними та місцевими органами виконавчої влади за рахунок відповідних бюджетів і відповідати завданням соціально-економічного розвитку України.


Комментариев нет:

Отправить комментарий